четвъртък, 30 октомври 2008 г.

Известни yчени: 2



ДВИГАТЕЛЯТ НА ОТО

Макар, че буталната парна машина изигра голяма роля през изминалото столетие, нейната най-съществена слабост - лошото използване на съдържащата се в горивото енергия - предизвиква създаването на нов тип силова машина. Появяват се някои патенти върху т.н. "газова машина" или "експлозивния мотор". Французинът Леонар през 1860г пуска в действие такава газова машина, която е изгаряла бензино - въздушна смес и двигателят е развивал 100 оборота в минута. Скоро следват нови и по-удобни конструкции ции. Кьолнския търговец Н. А. Ото бил обхванат също така от желанието да създаде надеждна газова машина и за тази цел обзавел малка работилница. В 1867г Ото и неговият сътрудник инженер Е. Ланген представили на Парижкото световно изложение т.н. атмосферен газов двигател. Спрямо двигателя на Леноар газовата машина на Ото е притежавала вече значителни предимства. Изобретателят продължил да търси по-нататъшни възможности за повишаване на мощността на своя двигател. Зъбно - рейковият механизъм на газовата машина бил заменен с коляно - мотовилков, а запалването от нажежена тръбичка - с електрическо запалване. С течение на по-нататъшните експериментални работи Ото установил с удивление, че компресирането на гориво въздушната смес преди възпламеняването значително повишава мощността. С това той постига своето най-голямо откритие - сгъстяването на гориво въздушната смес, което е станало основа на всички работни процеси при двигателите с вътрешно горене. През 1877г Ото и фабриката за газови двигатели Дойц патентоват откритият и изпитан от тях четиритактов процес. В четиритактовия бензинов двигател най-напред в цилиндъра се засмуква гориво въздушна смес, която след това се сгъстява. Силно сгъстената смес посредством електродите на запалителната свещ се възпламенява и изгаря. Рязко нарасналото при изгарянето налягане извършва механична работа, след което изгорелите газове се изхвърлят навън.























Готлиб Юлиус Даймлер












Рудолф Дизел

Рудолф Дизел е роден на 18 март 1858 в Париж, Франция. Произхожда от немско семейство - търговци. завършва Политехническия университет в Мюнхен. Започва работа като инженер, но се увлича от дизайна и създава няколко прототипа на двигатели. Наблюдавайки какво се случва по цял свят с нискоефективната парна машина, той започва да мисли по проблема за създаването на ефективен, евтин и малък двигател. През 1885 г. прави собствена лаборатория в Париж, а през 1892 г. се сдобива с първия си патент. През 1893 г. построява и демонстрира наречената от него "атмосферна газова машина". Следват подобрения и нови разработки и през 1897 г. построява наречената след доста дебати и съдебни спорове "Дизелов двигател".
Забогатява невероятно бързо, а неговото изобретение променя коренно света и представите му за мощност и скорост.
Рудолф Дизел умира загадъчно през 1913 г. по време на плаване в Ла Манша.






Selandia is an oceangoing, diesel engine-driven ship, built at Burmeister & Wain Shipyard in Copenhagen, Denmark and launched on November 4, 1911.
Selandia was one of three such ships ordered by the Danish trading firm East Asiatic Company for service between Scandinavia, Genoa, Italy, and Bangkok, Thailand. It was the world's first ever ocean-going diesel-powered ship.
Selandia is the Latin name for the Danish island of Sjælland.

2 януари 1899 г. В гр. Белфаст, Северна Ирландия, 50 000 души наблюдавали спускането на вода на парахода Oceanic. Той бил построен в тукашната корабостроителница „Харланд енд Уулф” по поръчка на известната британска корабоплавателна компания „Уайт стар”. Британският печат специално изтъкнал, че това е най-големият кораб в света, защото е с 13,5 фута (4,11 м) по-дълъг от прочутия параходен гигант на ХІХ век „Грейт ийстърн”. „Оушъник” не бил проектиран за поставяне на скоростни рекорди, но „Уайт стар” възнамерявала чрез него да осигури на клиентите си петдневно плаване до Ню Йорк. При изграждането на корпуса на кораба била приложена новата по това време технология на хидравлично нитоване.
На 13-07-1866 корабът “Грейт Ийстърн” започва своето двуседмично плаване, по време на което е положен на дъното на Атлантическия океан първия телеграфен кабел, свързващ Великобритания и САЩ.1843 г. - пуснат на вода първият железен през атлантически лайнер „Грейт Британ", създаден от англичанина Айсамбард Брунъл
БЕНДЖАМИН ФРАНКЛИН


• Предимството да имаш пари се заключава в това, да можеш да се възползваш от тях.
• Най-добрият лекар е този, който знае безполезността на повечето лекарства.
• Понякога човек е по-щедър, когато има малко пари, отколкото когато има много; може би, за да не си помислят, че въобще няма пари…
• Бог лекува, а докторът прибира парите.
• Онези, които са готови да се откажат от основна свобода, за да си купят малко преходна сигурност, не заслужават нито свобода, нито сигурност.
• Мързелът се влачи толкова бавно, че бедността бързо го застига.
• Котка с ръкавици няма да хване мишката.
• На хора, които не се вслушват в съвети, не трябва да се помага.

ВОЛТА Александро(18.II.1745-5.III.1827г.)




Италиански учен, професор по физика, изобретил електрическата батерия, чието име носи единицата за напрежение на електрически ток. Един от основателите на учението за електричеството. 24-годишен публикува първия си труд "Върху притегателната сила на електрическия огън". Занимава се също с химия и физиология. Обяснява някои явления с електростатичната индукция. Изказва мисълта, че електричеството не се унищожава, нито се поражда, а се намира във Вселената в неизменно количество. През 1775 г. открива електрофора (електростатична машина), а през 1781 г. построява първия чувствителен електроскоп със сламени листенца, който използва за точни измервания. През 1800 г. създава първия галваничен елемент и първата батерия от галванични елементи (Волтов стълб), открива явлението контактна потенциална разлика
(Волтов ред ). Изобретява също електрическия кондензатор, дава проект за телеграф. Изследва също и топлинното разширяване на въздуха. През 1776 г. открива метана. В негова чест единицата за напрежение е наречена "волт".
Волтов ефект – явление, открито през 1797 г. от Ал. Волта – при допиране на два различни метала единият се наелектризира положително, а другият – отрицателно или по-точно между тях се създава т. нар. контактна потенциална разлика или контактно напрежение. Стойността му за различните метални двойки се мени от няколко десети до 2 волта.
Волтов ред – открит от Ал. Волта през 1794 г. - разположение на металите в т. нар. ред на напреженията. При допир на кои да е два метала възниква контактна потенциална разлика, при което предхождащият се наелектризира положително, а следващият – отрицателно.





Андре-Мари Ампер




Андре-Мари Ампер (на френски: André-Marie Ampère) е знаменит френски физик, математик и естествоизпитател, считан за един от основните откриватели на електромагнетизма. В негова чест единицата за сила на тока е наречена ампер. Той пръв изследва взаимодействията между електрически ток и магнитно поле и формулира основните им закони. Той изказва и разработва теоретично хипотезата, че намагнитването на желязото се дължи на молекулни токове, която и днес, макар и изменена, остава в сила. През 1820 г. предлага електромагнитните явления да се използват за предаване на сигнали.


Георг Ом
немски физик

Роден: 16 март 1789
Починал: 6 юли 1854




Георг Симон Ом започнал изследванията си след изобретяването на електрохимичната клетка от Алесандро Волта. Използвайки саморъчно изработени съоръжения, Ом открил, че потокът който тече през проводник (или големината на тока) е право пропорционален на сечението и обратно пропорционален на дължината му - това определение днес е известно като закона на Ом.


Александър Греъм Бел







Александър Греъм Бел е роден на 3 март 1847 г.в Единбург, Шотландия. На 23 годишна възраст емигрира със семейството си в Канада, а през 1871 г. приема длъжност в Бостънския университет. Пет години по-късно се провежда следния разговор, в който говорещите са в различни помещения:
“Уотсън, елате! Нужен сте ми тук!” След тези първи думи, чути съвсем ясно на другия край на телефонната линия от фунията в спалнята на Александър Бел, неговият асистент, електротехникът Томас Уотсън буквално изхвърчава през хола на къщата към стаята на Бел и вика триумфално: “Мистър Бел, мистър Бел, чух ви съвсем ясно!” Датата е 10 март 1876 г., мястото е Бостън. Три дни по-рано в САЩ е издаден патент №174 456. И човечеството вече се е сдобило с едно от най-изумителните изобретения, които промениха завинаги света: телефона.
Александър Греъм Бел умира през 1922г, и до появата на интернета изобретения от него телефон променя в най-голяма степен комуникациите в световен мащаб.

ИНФОРМАЦИЯТА Е ПРЕДОСТАВЕНА БЛАГОДАРЕНИЕ НА ПРЕПОДАВАТЕЛ В ТУ-ВАРНА - гл. ас. И. Танев
Благодаря му за което!!!

Няма коментари: